Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Resepi Kuih Raya Kacang Hijau

Resepi biskut kacang hijau, resepi kuih raya mudah, resepi kuih raya sukatan cawan, resepi kuah kacang azie kitchen, resepi kuih raya, resepi kuih raya tanpa oven, resepi kuih muih, resepi kuih semperit,

Sekiranya anda peminat kuih tradisional, pastikan anda mencuba resepi Kuih Kasturi atau Kuih Kacang Hijau yang sedap ini! Kuih ini amat popular di kalangan masyarakat Malaysia, dan memang sesuai dimakan pada bila-bila masa, sama ada untuk hidangan minum petang atau untuk menjamu selera ketika berkumpul bersama rakan-rakan.

Bahan-Bahan:

Untuk membuat Kuih Kasturi atau Kuih Kacang Hijau ini, berikut adalah bahan-bahan yang anda perlukan:

  • 250g isi kacang hijau yang sudah dicincang
  • 1 batang serai (diketuk)
  • 2 keping daun pandan
  • 300g gula merah yang diparut
  • 1 biji kelapa parut kasar
  • 100g tepung ketan
  • 50g tepung beras

Cara-Cara:

Berikut adalah cara-cara untuk membuat Kuih Kasturi atau Kuih Kacang Hijau yang sedap dan pastinya akan memuaskan selera anda:

  1. Campurkan kacang hijau, serai, dan daun pandan ke dalam periuk dan rebus dengan air yang cukup untuk merendam semua bahan dalam periuk tersebut.
  2. Bila kacang hijau sudah empuk, toskan airnya dan gaulkan gula merah dengan kacang hijau.
  3. Ketepikan adunan tersebut dan biarkan ia sejuk.
  4. Campurkan kelapa parut kasar dengan sedikit garam, peras kelapa dan ambil santannya.
  5. Gaulkan tepung ketan, tepung beras dan santan kelapa dan adun sehingga menjadi doh
  6. Bulatkan adunan tersebut sebesar biji kelapa, buat lubang pada bahagian tengah dan masukkan isi kacang hijau ke dalamnya.
  7. Lipat bahagian pinggir doh dan bulatkan kuih tersebut.
  8. Kukus dalam periuk atau dapur kukus selama 10-15 minit.
  9. Bila sudah masak, angkat dan hidangkan!

Jangan tertinggal untuk mencuba resepi ini! Pastikan anda menyediakan Kuih Kasturi atau Kuih Kacang Hijau ini pada majlis-majlis anda atau di rumah dan nikmati kuih yang sedap ini bersama-sama.

Resepi Kuih Raya Kacang Hijau

If you are searching about Kuih peria inti kacang hijau ~ nshafeareen®, you've visit to the right page. We have pics like Tasting love "ice kacang puppy love" o that sherry, top 10 'kuih raya' for ramadan thehive.asia, maria firdz lifestyle blogger. Read more:

Top 10 'kuih raya' for ramadan thehive.asia, asyifamustaffa.blogspot.com kuih kacang hijau

Kuih peria hijau kacang inti nshafeareen cina nshafea angku. Airtangan cik siti biskut mazola kacang hijau. Resepi biskut kacang rangup, sedap dan berlemak bidadari.my. Top 10 'kuih raya' for ramadan thehive.asia. Maria firdz lifestyle blogger. Tasting love "ice kacang puppy love" o that sherry. Kacang biskut resepi kuih tumbuk bidadari jom juadah berlemak rangup sedap tengok murai



Also read:

.
close