Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Resepi Ikan Tongkol Goreng Berlada

Kandungan gizi ikan tongkol goreng, resepi kari ikan tongkol, resepi ikan tongkol masak merah, resep masak ikan tongkol, resep masakan ikan tongkol, resepi ikan tongkol masak kari, resepi gulai ikan tongkol nasi dagang, resepi ikan,

Salah satu hidangan yang tidak pernah boleh dilupakan daripada dapur Malaysia adalah ikan goreng berlada. Ikan goreng dengan balutan berlada yang pedas dan sedap ini menjadi juadah favourite ramai. Itulah sebabnya hari ini saya menyediakan resepi ikan goreng berlada yang sangat mudah untuk dilakukan dan pastinya akan memuaskan selera anda.

Ikan Goreng Berlada

Bahan-bahan:

  • 500g ikan (yang sesuai untuk digoreng)
  • 1 sudu besar serbuk kunyit
  • Garam mengikut citarasa
  • Air secukupnya untuk mengembang tepung
  • Minyak untuk mengoreng

Bahan-bahan sos berlada:

  • 2 biji bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 10 biji lada hitam
  • 1 inci halia
  • 1 sudu teh serbuk cili
  • Garam mengikut citarasa
  • Air secukupnya

Cara-cara:

  1. Bersihkan ikan dan potong sesuai selera. Lumurkan serbuk kunyit dan garam di atas ikan dan diamkan selama 30 minit.
  2. Selepas itu, bancuhkan tepung dengan air sehingga menjadi adunan yang tidak terlalu pekat atau cair.
  3. Sekarang, celupkan ikan ke dalam adunan tepung dan gorengkan di dalam kuali yang banyak mempunyai minyak yang dipanaskan sebelumnya. Apabila ikan telah keperangan, angkat dan toskan minyak.
  4. Untuk membuat sos berlada, cincang halia, bawang putih dan bawang besar. Kemudian, tumiskan semua bahan hingga kekuningan.
  5. Selepas itu, masukkan lada hitam dan serbuk cili dan sedikit air. Biarlah ia merebus dan masukkan garam mengikut citarasa. Masak hingga sos menjadi pekat dan sedap dan pastikan semua bahan-bahan bercampur rata.
  6. Setelah itu, bolehlah tuangkan sos berlada di atas ikan goreng tadi dan hidangkan dalam keadaan hangat.

Selamat menikmati hidangan anda! Ikan goreng berlada ini sangat enak disajikan bersama dengan nasi panas dan ulam. Sebagai penutup, kenapa tidak cuba membuat pencuci mulut yang sedap seperti bubur pulut hitam atau air jagung untuk melengkapkan santapan anda hari ini. Semoga resepi ini bermanfaat untuk semua. Selamat mencuba!

Kredit gambar: A Simple Life Resepi Ikan Goreng Berlada

Resepi Ikan Tongkol Goreng Berlada

If you are looking for Ikan kembung goreng bumbu lezat dan garing resep resepkoki resep, you've came to the right web. We have images like Ikan masak berlada various indonesian dishes, a simple life resepi ikan goreng berlada, ikan tongkol goreng berlada.. dapur tanpa sempadan. Read more:

Pin on masak masak, ikan masak berlada various indonesian dishes

Ikan kembung goreng bumbu lezat dan garing resep resepkoki resep. Ikan masak berlada various indonesian dishes. Ikan goreng berlada resepi pantai timur. By dapur kekla ikan kembung goreng berlada. Kembung bumbu garing resepkoki resepi masak laut renyah kering taucu lezat nila masakan pepes bakar menggoreng enak populer sambal warteg. Ikan berlada goreng resepi minang stail masak masakan aziekitchen keli hijau sambal. Ikan goreng berlada kembung kembong kekla dapur



Also read:

.
close