Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Resepi Gulai Ikan Kembung Dengan Timun

Resep gulai ikan mas, resepi singgang ikan kembung, resep gulai ikan padang, resepi ikan kembung bakar, resepi gulai ikan tongkol kelantan, resepi gulai ikan tongkol nasi dagang, resepi gulai ikan aye, resepi gulai ikan tenggiri, resepi gulai ayam, resepi gulai daging,

Jika Anda mencari hidangan ikan yang lezat dan mudah dibuat, resep gulai ikan temenung ini merupakan pilihan yang tepat. Meskipun tampilannya sederhana, rasa gulai ikan ini sangat lezat dan dapat memuaskan selera Anda dan keluarga.

Bahan-bahan yang diperlukan:

  • 500 gram ikan temenung
  • 250 ml santan cair
  • 2 batang serai, memarkan
  • 2 lembar daun kunyit
  • 2 lembar daun jeruk
  • 2 cm lengkuas, memarkan
  • 3 buah cabe merah
  • 3 buah cabe rawit
  • 1 sdm garam
  • 1 sdt gula merah
  • 2 sdm minyak goreng

Cara membuat gulai ikan temenung yang sedap:

  1. Cuci bersih ikan temenung, potong-potong sesuai selera. Kemudian tambahkan sedikit garam dan diamkan selama 15 menit agar bau amis dari ikan hilang.
  2. Tumis bumbu halus, serai, daun kunyit, daun jeruk, lengkuas, cabe merah dan cabe rawit sampai harum dan matang sempurna.
  3. Tambahkan ikan yang sudah dipotong-potong ke dalam tumisan bumbu halus, aduk rata. Kemudian tuangkan santan cair. Tambahkan gula merah dan garam. Aduk rata kembali.
  4. Cek rasa gulai ikan temenung yang sudah dibuat. Jika sudah meresap dan matang sempurna, angkat dan sajikan. Gulai ikan temenung siap dihidangkan bersama nasi putih hangat.

Tentunya, gulai ikan temenung yang lezat ini cocok untuk dihidangkan pada acara keluarga atau pesta makan malam bersama teman dan kerabat. Selain itu, resep ini juga cukup mudah untuk menyiapkannya di rumah. Yuk, buruan coba resep gulai ikan temenung yang lezat ini di rumah dan rasakan nikmatnya bersama keluarga tercinta.

Tidak perlu bingung mencari hidangan ikan yang berbeda setiap harinya. Resep gulai ikan temenung ini merupakan cara terbaik untuk memuaskan selera Anda dengan rasa yang lezat dan khas. Selamat mencoba!

Resepi Gulai Ikan Kembung Dengan Timun

If you are looking for Ikan senangin masak apa sedap gosinant, you've visit to the right web. We have pictures like Resepi kari ikan kembung atau resepi gulai ikan termenung fieza.net, table for 2.... or more indian mackerel curry ~ gulai ikan temenung, cara untuk membuat gulai ikan temenung simple tapi sedap terlampau. Here you go:

Blog lea azleeya resepi gulai kuning ikan kembung sedap dan mudah, resepi kari ikan kembung atau resepi gulai ikan termenung fieza.net

Ikan senangin masak apa sedap gosinant. Masak kembung tempoyak timun resepi temenung masakan lemak gulai. Gulai ikan mackerel indian resepi kembung curry mff kedah perlis recipe source. Resepi kari ikan kembung atau resepi gulai ikan termenung fieza.net. Blog lea azleeya resepi gulai kuning ikan kembung sedap dan mudah. Blog lea azleeya resepi gulai kuning ikan kembung sedap dan mudah. Blog lea azleeya resepi gulai kuning ikan kembung sedap dan mudah


Also read:

.
close