Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Resepi Ikan Kembung Goreng Masak Asam

Resep masakan ikan kembung, resepi ikan kembung masak lemak, resepi ikan kembung bakar, ikan kembung masak singgang, resep ikan kembung goreng, kalori ikan kembung goreng, cara membuat ikan goreng, resep bumbu ikan goreng, resepi ikan kembung masak stim, resepi ikan kembung bakar, resepi ikan kembung tiga rasa,

Bukan setiap hari kita nak buat hidangan yang mahal dan bersusut tapi ada masa kita nak buat masakan yang senang dan murah untuk dimakan bersama-sama keluarga tercinta. Hari ni AI nak kongsikan dengan korang sebuah resipi yang sangat simple yang mana korang boleh cuba buat hidangan ini sebagai hidangan malam untuk semalam. Resipi yang AI nak kongsi ialah Resepi Ikan Kembung Masak 3 Rasa Simple ~ Resep Masakan Khas. Nak tau lebih lanjut? Mari kita tengok resipi di bawah ni.

Bahan-bahan:

300g kedondong

2 ketul daun limau purut

1 inci halia – diketuk

5 tangkai cili padi – dihiris

1 sudu besar sos ikan

3 sudu besar gula

1/2 camca teh serbuk perasa ayam

1 1/2 sudu teh garam

Ikan kembung - dipotong bulat dan dihiris agak nipis

4 ulas bawang merah – dipotong

3 ulas bawang putih – dipotong

Cara-cara:

1. Masak air dalam periuk.

2. Bila air mendidih, masukan ikan kembung.telah dipotong bulat dan dihiris nipis ke dalam air yang mendidih sehingga ia hampir masak.

3. Angkat ikan kembung dan tiriskan sementara.

4. Dalam periuk lain, tumiskan bahan-bahan seperti halia, ulas bawang merah yang telah dipotong kecil dan bawang putih sehingga bau.

5. Masukkan cili padi yang telah dihiris dan masak lagi sehingga warna cili berubah.

6. Masukkan kedondong, sos ikan, gula, serbuk perasa ayam dan garam dan kacau sebati.

7. Masak hingga separuh pekat.

8. Masukkan ikan kembung tadi dan kacau sebati.

9. Kacau hingga kesemua sos meresap.

Resipi Ikan Kembung Masak 3 Rasa Simple ini adalah sangat mudah untuk dibuat dan bahan-bahannya juga mudah untuk dicari. Jadi, bagi mereka yang baru belajar memasak atau tidak berpengalaman memasak, resipi ini adalah sangat sesuai untuk dicuba. Resipi ini juga adalah murah kerana tidak memerlukan bahan-bahan yang mahal seperti daging dan sebagainya. Selain dari itu, resipi ini juga sangat sesuai untuk dimakan bersama-sama keluarga pada waktu malam kerana ikan kembung ini adalah masakan yang ringan dan tidak berat di perut.

Nilai tambah untuk hidangan ini ialah, ianya sangat enak untuk dimakan oleh mereka yang gemar dengan hidangan yang agak pedas dan masam iaitu ikan masak 3 rasa ini.

Jadi, jangan tunggu lama-lama lagi. Cepat-cepatlah cuba dan masak Resepi Ikan Kembung Masak 3 Rasa Simple ~ Resep Masakan Khas ini di rumah dan berkumpul bersama-sama keluarga. Selamat mencuba!

Resepi Ikan Kembung Goreng Masak Asam

If you are searching about Diari diela ikan kembung masak pindang, you've came to the right place. We have pics like Ikan kembung goreng bumbu lezat dan garing resep resepkoki, cara masak ikan tenggiri goreng belajar masak, asam pedas kembung pelaling mcehsjashawn. Here it is:

Ikan kembung goreng bumbu lezat dan garing resep resepkoki, resepi ikan kembung masak 3 rasa simple ~ resep masakan khas

Ikan resepi masak asam goreng iluminasi masakan utara jawa tongkol lampam cili padi lolong putih. Resepi ikan pindang kembung masak masakan aneka rebus memasak inilah resepinya memasaknya memang ringkas sahaja. Kembung asam rebus masak resepi makan pedas kalau resipi nasi sedap masakan sihat cukup sepinggan tenggiri selar betul tetapi berbahaya. Ikan kembung goreng bumbu lezat dan garing resep resepkoki. Resepi ikan kembung masak pedas thai ~ resep masakan khas. Diari diela ikan kembung masak pindang. Asam pedas kembung pelaling mcehsjashawn


Also read:

.
close